سخن روز /
بازدید استاندار خراسان جنوبی از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند
1400/08/06
به گزارش روابط عمومی مدیریت تعاون روستایی استان خراسان جنوبی، آقای ملانوری در جریان بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد گفت: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم، بنا داریم بازار فروش محصول زرشک استان را توسعه بدهیم.
وی افزود : کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.
استاندار عمده ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می شود.
ملانوری افزود: طبق بررسی های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به 20 نوع محصول را دارد.
وی گفت : بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به طور ویژه برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.
استاندار به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه، سال گذشته تنها به یک استان ارسال می شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر، زرشک تازه در 4 استان کشور عرضه می شود.
ملانوری گفت: به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.
وی با تأکید بر این که عرضه زرشک تازه، تنها 10 درصد 100 هزار تن محصول استان را شامل می شود، افزود: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.
استاندار به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان کردن و خشک نمودن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.
ملانوری با تأکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک، افزود: با عنایت به این که سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه است و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، لذا ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال های آینده را پوشش دهد.
وی گفت: متولیان امر به فکر کشاورزان و محصولات تولیدی هستند، اما اقدامات برنامه ریزی شده برای حصول نتیجه به زمان نیاز دارند.
در ادامه این بازید مهندس ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی استان خراسان جنوبی ضمن خیر مقدم به استاندار محترم و هئیت همراه افزود: در این شرایط توصیه ما به تمامی کشاورزان این است که از فروش زرشک تازه خودداری کرده و اقدام به خشک کردن زرشک به شکل اصولی کنند؛ قطعا با توجه به افزایش رونق قیمت زرشک در صورتی که باغداران بتوانند زرشک خود را به شکل مرغوب خشک کنند عواید قابل توجهی از فروش آن دریافت خواهند کرد.
تعداد مشاهده خبر206 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :2 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal