سخن روز /
مدیران تعاونی‌های تولید روستایی پرچمداران تکنوکراسی در محیط تولیدی
1398/09/18
🖌 به قلم دکتر حسین شیرزاد

در چند دهه گذشته مدیریت فعالیت کشاورزی سه دوره بزرگ یا مرحله را طی کرده است. ابتدا مرحله تولید ، سپس مرحله بهره وری و در نهایت مرحله پایداری . در حال حاضر در جهان مدرن – کشاورزی از فاز تولید به فاز بهره وری گذر کرده و وارد مرحله پایداری می شود. اما مفهوم «پایداری» دراز دامنه است، و معطوف به منابع تولید و همچنین عوامل تولید است. 
📌در نتیجه صورت بندیهای مدیریت «نظام بهره برداری» در تعاونی های تولید نیز با انعطاف و گاهی تاخیر و گاهی همپوشانی با مراحل تحول فعالیت کشاورزی سازوگار می شود. و اگر نشود چالش ها و بحران را در پی خواهد داشت. 
اقتصاد تولید در مزرعه و مسأله نقدینگی از مشکلات عمده تعاونی‌های تولید کشاورزی بمثابه نوعی نظام بهره برداری سازگار با زیست بوم ایرانی به حساب می‌آیند و معمولا" کشاورزان به صورت انفرادی، از توان و تحرک مؤثر برای حل این معضل برخوردار نیستند. عمده انتظار آن ها از دولت این است که با ارائه تسهیلات و یارانه بانکی، مشکلات اقتصادی کسب و کار کشاورزی خود را حل و فصل کنند. 
📌در این میان، هیئت مدیره می‌بایست به موضوع سرمایه شرکت توجهی ویژه داشته باشد چرا که هرگاه تعاونی به لحاظ بنیه و توان مالی در شرایط مطلوب به سر برد، خواهد ‌توانست در انجام فعالیت‌های مختلف تولیدی، خرید و فروش محصولات کشاورزی، تعدیل قیمت‌های نهاده‌ها در بازار آزاد نقش سازنده و مؤثری ایفا نماید. هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی تولید هرگز نباید اجازه دهند که اختلافات، ابهامات، زیاده خواهی، سرپیچی از قانون، بی احترامی به آرای اکثریت و ... توسط برخی از عناصر انسانی، برای روند فعالیت‌های شرکت ایجاد مشکل کند.
📌 تمام قوت و هم و غم این نخبگان منتخب روستایی باید در راستای تجمیع توانایی‌های پراکنده و ایجاد روحیه همکاری و مشارکت در کار تولید و جلوگیری از خرد شدن مجدد اراضی، ایجاد مزارع الگویی و نمایشی، استفاده مشترک از ماشین آلات و تجهیزات و افزایش سطح مکانیزاسیون، افزایش راندمان آبیاری و افزایش سطح زیر کشت آبی و به تبع آن افزایش میزان تولید در واحد سطح و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان و اعضای شرکت و کاهش هزینه‌های تولید و رشد تکنوکراسی و فرهنگ مکانیزاسیون زراعی در محیط‌های روستایی باشد. 
📌استفاده از نیروهای متخصص در اجرای پروژه‌ها، آموزش اعضای شرکت در زمینه مدیریت مزرعه و تولید و آموزش شیوه‌های نوین مدیریت برای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره، طبقه بندی گروه‌های هدف آموزشی، ارتباط با مراکز تحقیقاتی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مزارع تعاونی، دفاع از حقوق صنفی و اجتماعی اعضاء، اجرای مصوبات مجامع عمومی، آگاه سازی اعضاء نسبت به روند امور شرکت، مرور مستمر وظایف و حدود اختیارات هیئت مدیره در قبال شرکت، وجود حسابرسی جامع، نظارت بر جریان‌های مالی و گردش وجوه نقد، ارزیابی و صیانت از دارایی‌ها و پایش توان تولید و فناوری‌های در دسترس و ارتقای توان پاسخگویی مدیران و در نهایت افزایش حس مشارکت اعضا و تعامل بیشتر که با سوددهی بیشتر شرکت به دست خواهد آمد، می‌بایست در رأس برنامه‌های هیئت مدیره قرار گیرد.
📌 مدیران این شرکت‌ها باید بتوانند باتوجه به منابع درآمدی 17 گانه پیش بینی شده برای تعاونی‌های تولید به ویژه؛ بازاریابی و بازرارسانی محصولات تولیدی اعضاء، تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و دامداران و سایر تولیدکنندگان، ارائه خدمات حمایتی نظیر بیمه روستاییان و عشایر و بیمه محصولات، خرید اوراق مشارکت در مقاطع مختلف سال، ارائه خدمات فنی و مهندسی به اعضاء، تأسیس واحدهای خدماتی نظیر باسکول، فروشگاه سموم کشاورزی، مراکز جمع آوری شیر، پیمانکاری طرح‌های زیربنایی (آب و خاک)، مشاوره و نظارت بر امور فنی مزارع و باغات، خدمات الکترونیکی بخش کشاورزی (ثبت سامانه هوشمند)، اخذ نمایندگی فروش ماشین آلات، نهاده‌ها، موادسوختی و ... ، تأسیس کلینیک گیاه پزشکی، انعقاد قرارداد با سایر ارگان‌ها نظیر فضای سبز شهرداری ها، دانشگاه ها و مجتمع باغات، برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی و احداث مزارع ترویجی و نمونه، درآمد حاصل از کارکرد ماشین آلات و مکانیزاسیون، درآمد حاصل از اجاره زمین زراعی، در جهت تقویت پایدار بنیه مالی تعاونی‌ها کوشا باشند. توسعه و تقویت جایگاه شرکت‌های تعاونی تولید به مثابه پایگاه و مرکز هم افزایی فنی و تخصصی تولید در بخش کشاورزی، در درجه نخست، نیازمند تغییر نگاه مدیران و ارکان آن ها مطابق با اقتضائات امروزین جامعه کشاورزی و روستایی بازتولید سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار کشاورزی است.
📌 سیاست‌های روزآمد مدیران تعاونی‌های تولید روستایی و وظایف خطیر این گروه از منتخبان روستایی به مثابه پرچمداران تکنوکراسی در محیط تولیدی بخش کشاورزی باتوجه به نقش برجسته این گروه فنآور، نخبه، برگزیده و الیت روستایی در چشم انداز آتی توسعه و پیشرفت کشاورزی کشور بسیار مهم، ارزشمند و تعیین‌کننده تلقی می‌شود.
📌 تعاونی‌های تولید روستایی، از اصیل ترین نهادها و هوشمندانه ترین تشکل‌های داوطلبانه مردمی و دموکراتیک در مراکز روستایی ما به حساب می‌آیند، از این رو هر تعاونی با بازتولید خودکار سرمایه اجتماعی متضمن شبکه‌هایی از مناسبات اجتماعی اعتمادبخش است که اعضاء آن ها در متن این مناسبات، زندگی مطلوب و بهروزی مناسب تری را جستجو می‌کنند. 
📌این ویژگی، تعاونی‌های تولید روستایی را به خانواده‌ای بزرگ تبدیل کرده است که وجود وحدت، انسجام، همگنی و همبستگی افراد آن، فرجام مشترک آنان را رقم می‌زند و به ویژه، تربیت مدیران جوان بخش کشاورزی کشور در بطن این نهاد می‌جوشد. مدیران شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، مسئولیت اصلی حفظ وحدت و انسجام نیروی انسانی تعاونی‌ها را به عهده دارند و برای نیل به موفقیت باید تعامل و هماهنگی اجرایی با نهادهای روستایی نظیر بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی، فراگرد حل مسئله و " چاره چویی مسائل " را به عنوان یک راهکار و وظیفه در کنار ترویج حس مالکیت اعضاء بر تعاونی و کنترل یکایک آن ها بر سرنوشت تعاونی در دستور کار سازمانی خویش قرار دهند. 
📌نخبه گرایی یاالیتیسم در روابط میان اعضای هیئت مدیره با تشویق جوان گرایی، تعهد ملی، حضور مداوم و جدی در همه صحنه‌ها نیز می‌بایست از بروز هرگونه ناهماهنگی و مشکل برای شبکه اصیل روابط اجتماعی روستایی ممانعت به عمل آورد. نکته مهم اینجاست که اعضای هر تعاونی، به دلیل احساس نیاز و وجود برخی مشکلات اقتصادی و به دنبال رفاه بیشتر خود و خانواده به عضویت تعاونی تولید درآمده‌اند، لذا آنان پیوسته انتظار دارند در حد مقدورات، بهره‌وری عوامل تولید در واحدهای بهره‌برداری افزایش یافته، امکانات و شرایط شرکت تعاونی، بهینه شده و هیئت مدیره تعاونی، با فهم و درک مشکلاتشان درصدد رفع آن ها برآید.
📌 از این رو، هیئت مدیره می‌بایست با نگاه تیزبین، ضمن حفظ و بقای مالکیت زمین و حدود آن، رعایت حرمت رأی افراد، همسانی کار تعاونی‌ها با شیوه زندگی مرسوم و سنتی مردم، استفاده بهینه از آب و نهاده‌های کشاورزی، حرکت در مسیر یکپارچه سازی و ماشینی کردن کشاورزی، مسائل و خواسته‌های اعضا را شناسایی و با تزریق هدفمند عنصر آگاهی، تلاش خود را در حل و فصل و برآوردن آن ها به کار گیرد. جدیت در برگزاری جلسات هیئت مدیره و مجامع و شفاف سازی کامل فعالیت‌های مالی شرکت‌ها، امری بدیهی و ضروری است.
📌 هیئت مدیره بایستی با اتخاذ سیاست‌های ریش سفیدانه و کدخدامنشانه و با الهام از تبار و دیرینه فرهنگ رایج روستایی و دانش بومی منبعث از آن در راستای فراهم شدن زمینه لازم برای اجرای خدمات زیربنایی، امکان اعمال سیاست‌های کشاورزی نوین منطبق بر مطالعات و برنامه ریزی توسعه پایدار و امکان ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی کشاورزی در رده های مختلف، ایجاد امکانات مناسب برای استفاده صحیح از تسهیلات بانکی و تجمیع سرمایه‌های خرد، فراهم سازی امکان ایجاد و تکمیل زنجیره‌ تولید از طریق توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و دامی و بازاریابی به ارشاد، توصیه، راهنمایی و توجیه عناصر ناهنجار (اعضا، کارکنان، ارباب رجوع و ... ) مبادرت ورزیده و آنان را به تبعیت از قوانین، آراء و نظرات اکثریت دعوت کند.
تعداد مشاهده خبر2921 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal